Над 2000 души гледаха музикално-танцовия спектакъл “Бежанци” в Мадрид на първи май. Българи и емигранти от общо 85 националности се стекоха в Ел Парке дел Параисо (Райският парк - от исп.), за да видят оригиналната хореография на Нешка Робева, смесица от аржентинско танго, балкански ритми и елементи на художествена гимнастика.
Сред публиката бе и най-видният български “бежанец” в Мадрид Симеон Сакскобургготски със съпругата си Маргарита Гомес-Асебо. Спектакъла изгледа и известният испански писател Франсиско Лопес - голям почитател на страната ни, който през май ще представи у нас книгата си “Неща, които научих от Изтока” (Cosas que aprendi de Oriente). Царската снаха Карла Ройо-Вилянова бе възпрепятствана от семейни ангажименти, но за сметка на това се ангажира лично да популяризира събитието в своя блог и фейсбук. Нейната фирма дари гостите на коктейла преди шоуто с продукти, изработени на основата на българска роза.
Спектакълът, организиран от испано-българската асоциация “Св. св. Кирил и Методий”, е в афиша на тържествата в чест на Деня на славянската култура и писменост и е специално посветен на емигрантите. В Мадрид, където днес пребивават 17 процента от чужденците, живеещи в Испания, българската емигрантска общност наброява 34 000 и е девета по брой.
Премиерата на “Бежанци” бе в Париж преди три години в препълнената зала на ЮНЕСКО. Танцовата формация на Нешка Робева “Нешънъл арт”, формирана от 30 професионални танцьори, е играла за последните 10 години в 20 държави на три континента.
“Аржентинското танго е мой любим танц. Наричат го танц на народните маси, защото носи носталгията на емигрантите, на самотните и изгубените хора”, изтъква Робева. В спектакъла могат да се видят различни етнически групи от Балканите - българи, евреи, арменци, турци, гърци и дори цигани, които в един или друг момент са тръгвали към Аржентина. Сцена на действието е заведение в Буенос Айрес, където различните действащи лица се връщат към спомените си и към своята родина.
Идеята за спектакъла, посветен на емигрантските неволи, тръгва от историческия факт и прелива във фикция. Известно е, че от ХIХ век насам към Аржентина са се стичали бежанци като към обетована земя. В началото тръгвали мъжете с надеждата да припечелят и приберат семействата си. След непосилния труд през деня вечер пълнели локалите на Буенос Айрес и в прегръдките на евтини красавици, под въздействието на алкохола, танцували танго. Оттук нататък документалният елемент отстъпва пред артистичната интерпретация. Неусетно в ритъма на тангото се промъкват мелодии от Балканите. На сцената турчинът и арменецът отново стават приятели. Евреите буйно се веселят. Сърбите се завръщат в родната Шумадия, а българинът, събрал сватбари, води под венчило девойката, която оставил да го чака. Това в общи линии е сценарият.
Нешка Робева е свела до минимум драматичните мотиви, за да не натъжава излишно публиката. Но зрителите не пропуснаха да си поплачат и често прекъсваха шоуто с овации.
“Често ме питат дали това, което правим, не е вдъхновено от келтските ритми на Riverdance или на Lord of the Dance. В действителност мой вдъхновител е испанецът Антонио Гадес, хореограф на музикалните филми с елементи на фламенко “Кармен” и “Кървава сватба”, сподели Нешка Робева. Тя обясни, че в момента работи над нов проект, който представлява танцова интерпретация на прочутата “Кармен” на Бизе в български вариант, където главната героиня е циганка от Факултето.
Марина ДИМИТРОВА
Специално за "Труд" от Испания
http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=468352
Сред публиката бе и най-видният български “бежанец” в Мадрид Симеон Сакскобургготски със съпругата си Маргарита Гомес-Асебо. Спектакъла изгледа и известният испански писател Франсиско Лопес - голям почитател на страната ни, който през май ще представи у нас книгата си “Неща, които научих от Изтока” (Cosas que aprendi de Oriente). Царската снаха Карла Ройо-Вилянова бе възпрепятствана от семейни ангажименти, но за сметка на това се ангажира лично да популяризира събитието в своя блог и фейсбук. Нейната фирма дари гостите на коктейла преди шоуто с продукти, изработени на основата на българска роза.
Спектакълът, организиран от испано-българската асоциация “Св. св. Кирил и Методий”, е в афиша на тържествата в чест на Деня на славянската култура и писменост и е специално посветен на емигрантите. В Мадрид, където днес пребивават 17 процента от чужденците, живеещи в Испания, българската емигрантска общност наброява 34 000 и е девета по брой.
Премиерата на “Бежанци” бе в Париж преди три години в препълнената зала на ЮНЕСКО. Танцовата формация на Нешка Робева “Нешънъл арт”, формирана от 30 професионални танцьори, е играла за последните 10 години в 20 държави на три континента.
“Аржентинското танго е мой любим танц. Наричат го танц на народните маси, защото носи носталгията на емигрантите, на самотните и изгубените хора”, изтъква Робева. В спектакъла могат да се видят различни етнически групи от Балканите - българи, евреи, арменци, турци, гърци и дори цигани, които в един или друг момент са тръгвали към Аржентина. Сцена на действието е заведение в Буенос Айрес, където различните действащи лица се връщат към спомените си и към своята родина.
Идеята за спектакъла, посветен на емигрантските неволи, тръгва от историческия факт и прелива във фикция. Известно е, че от ХIХ век насам към Аржентина са се стичали бежанци като към обетована земя. В началото тръгвали мъжете с надеждата да припечелят и приберат семействата си. След непосилния труд през деня вечер пълнели локалите на Буенос Айрес и в прегръдките на евтини красавици, под въздействието на алкохола, танцували танго. Оттук нататък документалният елемент отстъпва пред артистичната интерпретация. Неусетно в ритъма на тангото се промъкват мелодии от Балканите. На сцената турчинът и арменецът отново стават приятели. Евреите буйно се веселят. Сърбите се завръщат в родната Шумадия, а българинът, събрал сватбари, води под венчило девойката, която оставил да го чака. Това в общи линии е сценарият.
Нешка Робева е свела до минимум драматичните мотиви, за да не натъжава излишно публиката. Но зрителите не пропуснаха да си поплачат и често прекъсваха шоуто с овации.
“Често ме питат дали това, което правим, не е вдъхновено от келтските ритми на Riverdance или на Lord of the Dance. В действителност мой вдъхновител е испанецът Антонио Гадес, хореограф на музикалните филми с елементи на фламенко “Кармен” и “Кървава сватба”, сподели Нешка Робева. Тя обясни, че в момента работи над нов проект, който представлява танцова интерпретация на прочутата “Кармен” на Бизе в български вариант, където главната героиня е циганка от Факултето.
Марина ДИМИТРОВА
Специално за "Труд" от Испания
http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=468352
Коментари
Публикуване на коментар